نقش مهم حوزه علمیه و آموزش و پرورش در ایجاد فرهنگ اشتغال و کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از قم ، سرگروه کارآفرینی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اذعان داشت : آموزش و پرورش و حوزه های علمیه قم از طریق فرهنگ سازی کارآفرینی موقعیتی ویژه را برای رونق اقتصادی و اشتغال می توانند رقم بزنند.

معصومه سادات بهرامی  لیسانس گرافیک و فوق لیسانس پژوهش هنر، کارآفرین برتر سال ۱۳۸۶، دبیر و عضو کانون کارآفرینان استان قم ، دارای  ۲۰ سال سابقه در حوزه آموزش  و کارآفرینی و هم اکنون مدرس هنرستان و  سرگروه کارآفرینی  و هنر گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان قم است.

 در گفت و گوی خبرگزاری علم و فناوری با بهرامی وی در تعریف کارآفرینی گفت : کارآفرین فردی است دارای ایده و فکرجدید که از طریق فرایند ایجاد کسب وکار توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی محصول یا خدمت جدیدی به بازار عرضه می کند.

بهرامی کارآفرینی را  شناخت فرصت ها و خلق ارزش ها دانست و بیان داشت :کارآفرینی نوعی کیمیاگری در بکارگیری مواهب الهی است، شکر واقعی نعمت هاست ودر نهایت اینکه ، کارآفرینی نوعی زندگی پرتحول، خلاق و ارزش آفرین است.

 

ویژگی های یک کارآفرین

سرگروه کارآفرینی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در بیان ویژگی های یک کارفرین اذعان داشت: کارآفرین نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگراست. کارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است.

 وی قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط را از دیگر ویژگی‌های کارآفرینان دانست.

بهرامی افزود: کارآفرین به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، با مشکلات و موانع برخوردی مثبت دارد و از دانش به خوبی بهره می‌گیرد. او تلاش می‌کند تا دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید و محصولی قابل رقابت به بازار ارائه دهد.

کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی

بهرامی در یک نگاه کلی  کارآفرینی را به دو گروه اساسی تقسیم نمود. کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی و افزود : اگر نوآوری و ساخت محصولی جدید یا ارائه خدماتی نو با توجه به بازار، حاصل کار فرد باشد آن را کارآفرینی فردی و اگر حاصل تلاش یک تیم در سازمانی باشد آن را کارآفرینی سازمانی می‌نامند.

جاذبه اصلی کارآفرینی چه در بعد فردی و چه در بعد سازمانی آن بی حد بودن نوآوری است. کارآفرینان با ویژگی خلاقیت، براساس فرصت‌ها در زمان‌های مناسب قادرند محصولی جدید یا خدماتی نو به بازار ارائه نمایند. که نوآوری فرایندی است پایان ناپذیر، زیرا نمی‌توان برای تولید علم حد و مرزی قائل گردید.

تفاوت مدیر و کارآفرین

بهرامی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین مدیر و کارآفرین است اذعان داشت: مدیران واحد کسب و کار را اداره می کنند و کارآفرینان با نگاه فرصت گرایانه  واحد کسب و کار را راه اندازی می کنند. از آنجا که هر کارآفرینی مسوولیت کارهای مربوط به کسب و کار را به عهده دارد پس هر کارآفرینی مدیر است، اما هرمدیری کارآفرین نیست .

کشورهای پیشتاز در مقوله کارآفرینی

کارشناس کارآفرینی در پاسخ به این سوال که کدام کشورها در مقوله کارآفرینی پیشتاز هستند گفت:آمریکا همچنان از نظر سطح فعالیت های کارآفرینی در جهان پیشتاز است. این کشور در میان ۳۷ کشوری که در پروژه دیدبانی جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۰۲ بررسی شده‌اند، رتبه یازدهم را از نظر سطح فعالیت کارآفرینی به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۲ نسبت به سال ۱۹۹۸ سطح فعالیت کارآفرینی در آمریکا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بهرامی به معیار های انتخاب کشورهای کارآفرین اشاره کرد و بیان داشت: سطح فعالیت های کارآفرینی با درصد جمعیت در مناطق مختلف نسبت مستقیم دارد. در آمریکا جمعیت روستاها نسبت به شهرها کمتر است و به همین خاطر کارآفرینی در آمریکا عمدتاً پدیده‌ای شهری است و تاثیر آن در رشد اقتصادی شهرها به‌مراتب بیش از روستاهاست.

بهرامی در ادامه به سیاست های دولت  استرالیا   در زمینه کارآفرینی اشاره کرد و اذعان داشت : این کشور برای تجدید نظر در مقررات قانونی مربوط به سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی برنامه اصلاحات اقتصادی قوانین شرکت‌ها را مطرح کرد که موجب تسهیل سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و ایجاد اعتماد متقابل در محیط تجاری می‌گردد.

 در این برنامه به تامین مالی به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی و حیاتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط متوجه شده است. براساس مقررات تامین منابع مالی، یک چارچوب مناسب‌تر به شرکت‌ها داده می‌شود و اطّلاعات جامع، مربوط و با صرفه‌ای را در اختیار آنان قرار می‌دهد و فرصت‌های تامین منابع مالی را برای آنان مشخص می‌کند.

لزوم پرداختن به آموزش های کاربردی مهارتی 

بهرامی به ضرورت آموزش های کاربردی مهارتی اشاره کرد و و بیان داشت: کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است که از سالهای پیش، سایر کشورهای پیشرفته این ضرورت را دریافته اند. تجربه این کشورها نشان می دهد که در توسعه‌ کارآفرینی، “آموزش های کاربردی مهارتی ” در کنار عوامل دیگری همچون تسهیل قوانین و مقررات، ایجاد مکانیزم های حمایتی، تبلیغات و فرهنگ سازی، جایگاهی بی بدیل و انکارناپذیر دارد.

بهرامی کارآفرینی در استان قم را با سایر استان های کشور مقایسه کرد و گفت: بازار کار قم نسبت به کل کشور وضعیت بهتری دارد وباید در کارگروه­ها تصمیمی را بگیرند که خیلی زود به اجرا تبدیل شود و برای مردم عملی گردد.

درخواست ما از متولیان این است که این وضعیت را روز به روز بهبود بخشند.قم در گذشته یک استان معین برای دیگر استان‌ها بود، اکنون نیز باید اینگونه باشد و بحث پویایی بیشتر بازار مبتنی بر بهره‎ وری همه منابع به ویژه منابع انسانی در دستور کار قرار گیرد.

سرگروه کارآفرینی اداره کل آموزش و پرورش استان قم وجود تقاضا و بازار مناسب، بازاریابی و فروش محصولات، جریان تجارت خارجی دو سویه در قم را در وضعیت مناسبی دانست و اذعان داشت:  فرهنگ مناسب و بهره وری نیروی کار، ریسک پذیری، تهور طلبی، نظام اداری تسهیل گر و کارآمد از دیگر جریاناتی است که تحول در اقتصاد و اشتغال را در قم موثر خواهد بود.

نقش حوزه های علمیه قم در فرهنگ سازی برای کارآفرینی

بهرامی  نقش حوزه های علمیه در بخش فرهنگ کارآفرینی را بسیار موثر دانست و گفت : حوزه های علمیه قم  از طریق فرهنگ سازی کارآفرینی موقعیتی ویژه را برای رونق اقتصادی و اشتغال  استان قم رقم می زند

مدرس کارآفرینی ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را  متولی اصلی کارآفرینی در کشور برشمرد و گفت:  برای تکامل بخشی و روند رو به رشد آموزش و پرورش به دلیل دارا بود یک خانواده جوان و پویا و جستجوگر می تواند پایه اصلی کارآفرینی باشد که لازمه اش اتحاد است.

بهرامی کارآفرینی را امری پیچیده، چند وجهی، فرادستگاهی و فرا قوه ­ای  دانست و بیان داشت: کارآفرینی نیازمند هماهنگی و مشارکت بین دستگاه‎های مرتبط و قوای سه­ گانه و همچنین بازیگران اجتماعی ( احزاب، نهادها، تشکل ­های مردمی، علمی، صنفی، رسانه ها و…)  است ، تا بتوان در روند تسهیل این موهبت الهی که همان کار و اشتغال هست از طریق کارآفرینان پیش رود و آسیب های جامعه روبه کاهش باشد تا رونق اقتصادی داخلی و خارجی را ترمیم و گسترش دهیم.

نقش مهم آموزش و پرورش در کارآفرینی

کارشناس کارآفرینی بر نقش آموزش و پرورش در ترویج کارآفرینی تاکید کرد و گفت: باید  آموزش و پرورش، آموزش عالی و فنی حرفه‌ای را مورد توجه قرار داد و نقش آموزش فنی و حرفه‌ای را نباید دور از نظر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود : اولایک مربی مهارتی خود باید دارای دانش ، مهارت ونگرش لازم برای آموزش مبتنی بربازار کار باشد .

و کارآفرینی باید  از ابتدای کودکی آغاز گردد و در آموزش و پرورش به طور جدی و حساب شده در نظر گرفته شود تا فرد مهارتهای لازم را به درستی فرا بگیرد.

انتهای پیام/

http://stnews.ir/category/دانش-و-فناوری/feed

درباره نویسنده

محتواهایی که حتما می‌پسندید:

دیدگاه‌تان را ثبت کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ua-104519065-1