مزیت مطلق چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، پرداختن به تولید یک کالا لازمه آن است که زمان و منابع خود را معطوف آن کنید، تحت این شرایط شما قادر نخواهید بود همزمان به تولید دیگر کالاها بپردازید. این همان اصل شکل‏ گیری مبادلات در بین انسان‏ ها است.

افراد با گذشت زمان دریافتند منابع خود را در تولید کالا و خدماتی که در آن نسبت به سایرین ماهرترند، به‌کار گیرند،به عبارت دیگر مزیت مطلق به توانایی یک تولید کننده در تولید مقدار بیشتر یک محصول یا خدمت نسبت به سایر رقبا عنوان می شود.

مزیت مطلق در تجارت بین الملل عبارت است از برتری یا مزیت یک کشور که به سبب آن می‌تواند محصول یا خدمت معینی را به هزینه ای کمتر از رقبا تولید نمایید.

وقتی یک کشور، کالایی را با بهره وری بیشتر، نسبت به کشور دیگر تولید می‌‌کند (به گفته اقتصاددانان کشور A در تولید کالای X مزیت مطلق دارد) و کالای دوم را نسبت به کشور دیگر با بهره وری کمتری تولید می کند (عدم مزیت مطلق دارد)،
در این‌صورت، هر کشور با تولید تخصصی کالایی که در آن مزیت مطلق دارد و مبادله آن با یکدیگر، منافعی به‌دست می‌‌آورند.

به این ترتیب با تخصصی شدن تولید هر دو کالا، مقدار تولید جهانی افزایش می یابد و منافع حاصل از آن بین هر دو کشور تقسیم می شود.

انتهای پیام/

http://www.mizanonline.ir/fa/rss/5

درباره نویسنده

محتواهایی که حتما می‌پسندید:

دیدگاه‌تان را ثبت کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ua-104519065-1