درون‌مایه کتاب های درسی باید به روز شود

کد خبر:

‘; $.ajax({ type: “Post”, url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”, data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”, contentType: “application/json; charset=utf-8”, dataType: “json”, success: function (msg) { if (msg.d == “”) { //alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “

با موفقیت ارسال شد

“+ divbody; } else { alert(msg.d); ResultText.innerHTML = oldhtml; } ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode(); }, error: function () { ResultText.innerHTML = “error”; } }); } function ShowPopup(layer, obj) { $(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” }); //var objLayer = document.getElementById(layer); //doPopup(objLayer,obj)
}

مهدی بهلولی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه برای به روز شدن مطالب کتابهای درسی، لازم است بر میزان مشارکت معلمان در تالیف کتابها افزوده شود، اظهار داشت: وجود برخی کتابها با موضوعاتی همچون محیط زیست و سواد رسانه ای که به تازگی نیز وارد کتابهای درسی دانش آموزان شده، مثبت و ضروری است اما باید توجه داشت که با تالیف کتابهایی از این دست، کار به پایان نمی رسد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد آموزش های زیست محیطی، در کنار کتاب درسی، برگزاری اردو هم لازم است تا دانش آموزان از نزدیک با برخی پیامدها و عملکردهای منفی تخریب محیط زیست روبه رو شوند و به اهمیت موضوع بیشتر پی ببرند.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه کتابهای درسی را نمی توان یکسان ارزیابی کرد، اظهار داشت: چند سالی است که کتابهای درسی علوم پایه با شیوه جدید تالیف می شود، به عنوان مثال کتابهای ریاضی «فعالیت محور» شده و آموزگار می تواند درس را با درگیر کردن دانش آموزان در روند حل مساله پیش ببرد.
بهلولی ادامه داد: درون‌مایه کتابهای ریاضی نسبت به یک دهه پیش، تفاوت چشمگیری کرده است و به نظر من به عنوان یک آموزگار ریاضی، از کیفیت بهتری برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه تلاش شده است تا محتوای این کتابها به موضوع های عینی زندگی نزدیک شود، تصریح کرد: مشکل اصلی، کمبود زمان آموزش به دلایل مختلف به ویژه در شهری همچون تهران است، از جمله اینکه در زمستان به خاطر آلودگی هوا، با تعطیلات پیش بینی نشده ای روبه رو هستیم.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: این زمان کم، باعث می شود دبیران به جزوه دادن روی بیاورند تا درس را در پایان نیمسال و سال تحصیلی تمام کنند و به این ترتیب، از روش نوین فعالیت محور بودن و فعال بودن دانش آموز در کلاس درس، فاصله می گیرند.
بهلولی اضافه کرد: اما در مورد کتابهای علوم انسانی اینگونه نیست و وجه القایی همچنان بر وجه تحلیلی می چربد و با توجه به فضای گسترده رسانه ای و اطلاعات تاریخی، سیاسی، فرهنگی و دینی که دانش آموزان از رسانه های گوناگون دریافت می کنند از ارزش و اهمیت این کتابها و درس ها در ذهن دانش آموزان کاسته می شود.
وی اظهار داشت: برخی دانش آموزان، درون‌مایه کتابهای علوم انسانی را به چالش می کشند و وقتی پاسخ قانع کننده ای دریافت نمی کنند نسبت به این درس ها، بی تفاوت شده و میزان تاثیرپذیری آنان کم می شود.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته مشارکت معلمان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خرد و کلان آموزش، در سند تحول بنیادین به رسمیت شناخته شده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ با انتقاد از محتوای قدیمی کتابهای درسی گفت: «کتابهای درسی ما، دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند، فردا هیچ، و نحوه تدریس و سوال و اداره کلاس توسط معلمان نیازمند تحول جدید است و در پایان کار معلوم می شود که من معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده است و در پایان ۱۲ سال معلوم می شود که انسان جوان، مسئول، خلاق و علاقه مند تحویل جامعه دادیم یا دانش آموز حفظیات را حفظ کرده و بعد از مدتی از یادش می رود.
در دهه ۳۰ و ۴۰، کتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده است.»
فراهنگ**۱۸۸۳**۱۰۵۵
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

http://www.irna.ir/fa/rss.aspx?kind=41&area=0

درباره نویسنده

محتواهایی که حتما می‌پسندید:

دیدگاه‌تان را ثبت کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ua-104519065-1